Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Siyasal Bilgiler Fakültesi - Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi (Fransızca)

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2018- Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetim (Fransızca)-Lisans LAW3034 Droit Constitutionnel Turc Seçmeli 6 4,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Ders kapsamında Türkiye'deki anayasal süreç Osmanlı Devleti'ndeki reform hareketlerinden başlayarak ele alınacaktır. Bu bağlamda1808 Sened-i İttifak, Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı, Osmanlı Devletinin ilk anayasası ve bu anayasada 1909 yılında yapılan değişiklik incelenir. Cumhuriyet döneminin ilk anayasası olan 1920 Anayasası ve Türkiye'de en uzun süre yürürlükte kalan 1924 Anayasası'da ayrıntılarıyla irdelenir. 1961 Anayasası ve 1982 Anayasası karşılaştırmalı olarak incelenip, 1982 Anayasası'nda yapılan önemli değişiklikler analiz edilecektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bu ders, Türkiye'de anayasa hukukunun gelişimini tarihsel ve analitik bir yaklaşımla incelemektedir. Ders, Osmanlı Devleti’ndeki anayasal reformlardan başlayarak günümüze kadar uzanan süreci kapsamaktadır. İlk olarak 1808 Sened-i İttifak, 1839 Tanzimat Fermanı, 1856 Islahat Fermanı, 1876 Osmanlı Anayasası ve bu anayasada 1909 yılında yapılan değişiklikler ele alınmaktadır. Ardından, Cumhuriyet döneminin anayasaları incelenmektedir: 1921 Anayasası, 1924 Anayasası (Türkiye tarihinde en uzun süre yürürlükte kalan anayasa), 1961 Anayasası (1960 darbesi sonrası hazırlanmıştır) ve halen yürürlükte olan, ancak önemli değişikliklere uğramış olan 1982 Anayasası. Ders kapsamında şu başlıklar ayrıntılı olarak ele alınacaktır: Anayasaların benimsediği temel ilkeler, Kuvvetler ayrılığı bağlamında yasama, yürütme ve yargı organlarının düzenlenişi, Temel hak ve özgürlükler rejimi, Anayasa yargısı ve Anayasa Mahkemesi’nin rolü, 1982 Anayasası’nda yapılan önemli anayasa değişiklikleri. Dersin temel amacı, Türkiye’de anayasal sistemin geçirdiği değişimleri karşılaştırmalı olarak analiz etmek ve bu değişimlerin siyasal-toplumsal etkilerini değerlendirmektir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Bu ders, Türkiye'de anayasa hukukunun gelişimini tarihsel ve analitik bir yaklaşımla incelemektedir. Ders, Osmanlı Devleti’ndeki anayasal reformlardan başlayarak günümüze kadar uzanan süreci kapsamaktadır. İlk olarak 1808 Sened-i İttifak, 1839 Tanzimat Fermanı, 1856 Islahat Fermanı, 1876 Osmanlı Anayasası ve bu anayasada 1909 yılında yapılan değişiklikler ele alınmaktadır. Ardından, Cumhuriyet döneminin anayasaları incelenmektedir: 1921 Anayasası, 1924 Anayasası (Türkiye tarihinde en uzun süre yürürlükte kalan anayasa), 1961 Anayasası (1960 darbesi sonrası hazırlanmıştır) ve halen yürürlükte olan, ancak önemli değişikliklere uğramış olan 1982 Anayasası. Ders kapsamında şu başlıklar ayrıntılı olarak ele alınacaktır: Anayasaların benimsediği temel ilkeler, Kuvvetler ayrılığı bağlamında yasama, yürütme ve yargı organlarının düzenlenişi, Temel hak ve özgürlükler rejimi, Anayasa yargısı ve Anayasa Mahkemesi’nin rolü, 1982 Anayasası’nda yapılan önemli anayasa değişiklikleri. Dersin temel amacı, Türkiye’de anayasal sistemin geçirdiği değişimleri karşılaştırmalı olarak analiz etmek ve bu değişimlerin siyasal-toplumsal etkilerini değerlendirmektir.

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Fransızca

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

-

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, Osmanlı’dan günümüze Türkiye’deki anayasal gelişmeleri tarihsel süreç içinde analiz eder. (1808 Sened-i İttifak’tan 1982 Anayasası'na kadar uzanan belgeleri tarihsel bağlamı içinde değerlendirme becerisi kazanır.)
  • Türkiye Cumhuriyeti anayasalarının temel ilkelerini karşılaştırmalı olarak açıklar. (1921, 1924, 1961 ve 1982 anayasaları temelinde anayasal ilkeleri ve değişim süreçlerini mukayeseli olarak ele alır.)
  • Anayasa-hükûmet sistemleri ilişkisini değerlendirir. (Yasama, yürütme ve yargı organlarının 1961 ve 1982 Anayasalarındaki konumlarını analiz eder.)
  • Temel hak ve özgürlüklerin anayasal rejim içindeki yerini tartışır. (İnsan hakları, özgürlükler ve hukuk devleti ilkesi çerçevesinde anayasal koruma düzeylerini yorumlar.)
  • Anayasa yargısının hukuk devleti ilkesine katkısını açıklar. (Anayasa Mahkemesi’nin yetkileri ve kararlarının anayasal düzen üzerindeki etkisini değerlendirir.)

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi