Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Siyasal Bilgiler Fakültesi - Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi (Fransızca)

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2018- Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetim (Fransızca)-Lisans SCPO3007 Vie Politique Turque Zorunlu 5 4,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Türkiye'nin felsefi ve kurumsal modernleşmesinin temel aşamalarını Osmanlı İmparatorlu'ğunun tarihi gelişim süreci içerisinde incelemek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Osmanlı'nın geleneksel yapısında şeriat ideolojisinin yeri ile başlar. İkinci Mahmut'tan, Tanzimat'a, oradan Islahat Fermanı'na ve Birinci Meşrutiyet'e kadar; dış sahnede özellikle Doğu Sorunu'nun kapsamı çerçevesinde, Batıya yönelik modernleşmenin dinamikleri anlatılır. Yeni Osmanlılar ve Jön Türk ideolojileri çerçevesinde karşılaştırmalı olarak, Osmanlıcılık, İslamcılık, Pan Türkçülük ve Batıcılık akımları incelenir. Genç Türk hareketi içerisindeki seçkinci, merkeziyetçi ve adem-i merkeziyetçi ve liberal akımlar, geleceği anlamakta referans olarak açıklanır. Ziya Gökalp'in bu bağlamdaki önerileri ele alınır. Milli Mücadele'nin sınıfsal alt yapısı incelendikten sonra, Cumhuriyet ideolojisi ve pozitivizmin anlamı anlatılır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Planlanan öğrenme etkinlikleri, özellikle araştırmaya yönelik kuruludur. Öğretme yöntemleri, öğrenciye, düşüncesini ifade edebilmesini, geçmişe ve geleceğe dönük referanslar vererek, öğrencinin olguları doğru bir şekilde konumlandırmasını sağlamaktır.

Staj Durumu

yok.

Dersin Sunulduğu Dil

Fransızca

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Bernard Lewis, Modern Türkiye'nin Doğuşu, İstanbul: Türk Tarih Kurumu, 1993. Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi, İstanbul: İletişim yyn., 1993. Feroz Ahmad, Modern Türkiye'nin Oluşumu, İstanbul: Sarmal yyn., 1995. İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüz Yılı, İstanbul: hil, 1995. Niyazi Berkes, Türkiye'de Çağdaşlaşma, İstanbul: Yapı Kredi yyn., 2002.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Geçmiş ile bugünün siyasal olgu ve kuramlarını öğretmek.
  • Batı perspektifinde Türkiye’nin modernleşme tecrübesini öğretmek.
  • Tarihsel düşün akımlarını öğretmek.
  • Türkiye'nin laikleşme perspektifini çağdaşlaşma anlayışı doğrultusunda irdelemek.
  • Osmanlı İmparotorluğu'ndan bu yana modernleşme sürecinde dış ve iç dinamiklerin rolünü irdelemek.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Giriş: Osmanlı İmparatorluğunun yapısal karakteri
2 18. yüzyılın yenilikçi hareketleri
3 Osmanlı İmpartorluğu'nun modernleşmesinde ordunun rolü
4 Tanzimat ve çelişkileri
5 Genç Osmanlılar hareketi
6 1876 anayasası ve Türkiye'de anayasallaşma hareketi
7 Abdülhamit rejimi ve ideolojisi
8 Ara Sınav Haftası
9 İttihat ve Terakki hareketi ve düşün kaynakları
10 Ahmet Rıza ve Prens Sabahattin'in kişiliklerinde merkeziyetçi ve ademi merkeziyetçi hareket
11 Jön Türk hareketi
12 İdeolojik ortam
13 Birinci Dünya Savaşı ve Doğu sorunu
14 Kurtuluş Savaşı ve emperyalizmle ilişkisi
15 Türk devrimi ve ideolojisi
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 2 14 28
Ödev ve Hazırlığı 1 16 16
Sunum ve Hazırlığı 1 16 16
Arasınav ve Hazırlığı 20 1 20
Final ve Hazırlığı 20 1 20

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi