Lisans - Teknoloji Fakültesi - Makine Mühendisliği
Y : Yıl D : Dönem
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Y D AKTS
MAM432 Hibrit ve Elektrikli Taşıtlar Zorunlu 4 8 4
Dersin Amacı
Elektrikli taşıtlarda kullanılan sistem elemanlarını tanıtmak, temel düzeyde elektrik taşıt tasarım yapma kabiliyeti kazandırmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof.Dr. CENK SAYIN
Öğrenme Çıktıları
1 Alkol yakıtları bilme yeteneği.
2 Alternatif motor ve yakıt arayışlarını öğrenebilme yeteneği.
3 Araçlarda hidrojen enerjisi ve yakıt pillerinin kullanılmasını ana hatları ile analiz edebilme yeteneği.
4 Elektirikli ve hibrit motorları öğrebilme yeteneği.
5 Elektrikli taşıtlarda kullanılan sistem elemanlarını tanır, temel düzeyde elektrikli taşıt tasarım yapabilme yeteneği.
Öğrenim Türü
Örgün Öğretim
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Elektrikli taşıtların tarihçesi ve geleneksel taşıtlarla karşılaştırılması. Enerji kaynakları ve enerji depolama aygıtları;
bataryalar, yakıt pilleri, yüksek kapasiteli kondansatörler. Enerji dönüşüm sistemleri, motor tipleri, tork-hız
karakteristikleri ve kontrol teknikleri. Elektrikli araç tasarımında temel değişkenler ve tasarım yazılımları. Elektrikli
taşıtlarda hareket ve güç kontrol sistemleri. Elektrikli taşıt modelleri (bataryalı, hibrit ve yakıt pilli).
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Elektrikli taşıtların tarihçesi ve içten yanmalı motorlu taşıtlarla karşılaştırılması.
2 Enerji kaynakları ve enerjı depolama aygıtları, bataryalar, yakıt piller, yüksek güçlü kondansatörle
3 Elektrik enerjisinin kimyasal enerjiye dönüşümü ve kurşun, nikel, sodyum, lityum ve alüminyum esaslı bataryaların elektrik depolama işlemi.
4 Yakıt Pilleri
5 Yüksek Kapasiteli Kondansatörler
6 Enerji dönüşüm sistemleri dc motorlar ve karakteristikler
7 AC motorlar ve karakteristikler
8 Ara Sınav
9 Tork hız karakteristikleri ve kontrol teknikleri
10 Elektrikli taşıt tasarımında temel değişkenler ve yazılımlar
11 Elektrikli taşıtta hareket kontrolu ve enerji yönetim sistemleri
12 Bataryalı elektrikli taşıtlar
13 Hibrid (Melez) elektrikli taşıtlar
14 Yakıt pilli elektrikli taşıtlar
15 Elektrikli taşıtların ekonomik olarak karşılaştırılması ve gelecekte gelişmesi
16 Ders çalışma haftası
17 Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
- HUSAIN, I., ELECTRIC AND HYBRID VEHICLES CRC PRESS. USA 2003
- MILLER,J.M., PROPULSION SYSTEMS FOR HYBRID VEHICLES IEE. UK. 2004.
- WESTBROOK, M., THE ELECTRIC CAR , USA.2003.
- ÜNLÜ, N., ELEKTRIKLI ARAÇLAR, TÜBİTAK MAM, GEBZE, TR, 2003
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Ders anlatımı, konu ile ilgili uygulama yapma ve problem çözme saatinde karşılıklı konuları yeniden gözden geçirme.
Değerlendirme
DeğerlendirmeAdetDeğer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
Toplam100
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
Toplam100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
Toplam100
Dersin Sunulduğu Dil
Lisan Kodları
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 3 10 30
Ders Öncesi Bireysel Çalışma 1 10 10
Ders Sonrası Bireysel Çalışma 1 10 10
Ara Sınav Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlanma 1 20 20
Diğer 1 10 10
Toplam 8 80 100
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 13333323233323000
ÖÇ 22323232233333000
ÖÇ 33222233222323000
ÖÇ 43332333322333000
ÖÇ 52333232333233000
ÖÇ 60000000000000000
ÖÇ 70000000000000000
ÖÇ 80000000000000000
ÖÇ 90000000000000000
ÖÇ 100000000000000000

^